Zamilujte si olejové barvy!

Nejkrásnějším médiem jsou pro mnoho umělců olejové barvy. Je to vůně terpentýnu a lněného oleje, která dává ateliéru kouzlo. Plátna vyvedená v oleji mají něco, co jen stěží nahradí jiné médium.
Kromě vůně můžeme jmenovat jemnost, plasticitu a přirozenost, s jakou barvy odráží světlo. Olejové barvy umožňují v podstatě vše, co si může malíř přát, pokud se s nimi naučí pracovat. Není problém si namíchat odstín a pracovat s plochami. Můžeme s nimi naopak malovat tak, že spolu odstíny mísíme přímo na plátně. Není potřeba mít vše promyšleno, můžeme improvizovat, být expresivní a vytvářet obraz až na plátně.
Nebo naopak můžeme zvolit precizní postup a malovat jemné vrstvy, kterými postupně modelujeme tvar. Možné je vše, ale je třeba brát v úvahu, že základní vlastností olejových barev je pomalé schnutí. Pokud s olejovými barvami pracujeme poprvé, může se to jevit jako překážka, protože chceme pracovat rychleji, než nám to médium umožňuje. Je tedy dobré si promyslet, co chceme namalovat a jak budeme postupovat, aby se různé odstíny vzájemně nemísily, pokud nechceme.


K malbě olejovými barvami nám nebude stačit obyčejný papír. Je potřeba si pořídit plátno, sololit, dřevěnou desku nebo speciální papír určený pro práci s olejovými barvami. Jako podklad můžeme použít olejový nebo akrylový šeps, aby zpevnil a vyplnil plátno, čímž omezí spotřebu barvy. Akrylový šeps není tak hladký jako olejový, ale rychleji schne. Na menší plátna stačí malé balení. Plátno může na rámu časem povolit. Abychom obraz dodatečně vypnuli, je potřeba mít schovaná dřívka, která se dodávají spolu s rámem. Ta vtlučeme na místa v rozích rámu, kde se do sebe lišty vkládají.

K olejovým barvám si většinou kupujeme lněný olej a mícháme jej s barvou. Opatrně, pokud jej do barvy přidáme moc, bude se místo nápadně lesknout, popřípadě vytvoří žlutou krustu. Použijeme-li naopak k ředění barvy terpentýn, barva rychleji zasychá. Této možnosti využívá spoustu umělců při podmalbě, kdy vědí, že nepotřebují silnou vrstvu barvy, ale pouze „zatónovat“ plátno. Hotová malba se nechá schnout, a to poměrně dlouho (i několik měsíců), než se přetře závěrečným damarovým lakem. Je to právě lak, který dělá olejomalbu lesklou a chrání barvy před poškozením.
